2010-07-20

Härskartekniker

Har ett förtroende uppdrag genom facket, där jag just nu har gått runt på olika arbetsplatser och pratat om eventuella förändringar. Visste att jag mest troligt skulle mötas av en viss negativitism/kritik kring detta. Så jag hade förberett mig en del. Och visst det vart en del frågor om vad vi gör och inte gör. Men det var saker jag kunde hantera.

Det som dock mest förvånade mig var när jag kom till ett ställe där jag visste att det fanns en facklig representant som dessutom satt i styrelsen (dock i en annan facklig organisation). Här hade jag förväntat mig en annan förståelse. Men men så fel man kan ha :) Här möttes jag nog av min största utmaning hittils. Den här killen försökte hitta luckor hela tiden och ställde en massa frågor, vilket jag tycker är jättebra för att få fram en dialog och som gör att jag får med mig en massa nya frågor och tänk till den referensgrupp jag sitter i. Men det var inte av bara god natur utan det var väldigt tydligt att han vela sätta mig på plats. Han försökte sig på de klassiska härskarteknikerna. Vid upprepade tillfällen när han ställt frågor och jag skulle svara så märkte jag att han lyssnade inte ens på vad jag sa utan han tittade ofta bort, fibblade med mobilen, gäspade, sträckte på sig och spelade allmänt ointresserad. Detta gjorde mig enormt irriterad vid tillfället. Frågade även under samtalet om han förstod men fick ett svar med en stor suck och ett inbyggt hånleende "det är klart jag gör". Lyckades hålla mig lugn under diskutionen men det som gjorde mig mest irriterad och arg var att en facklig representant kan bete sig på detta sätt. Det här var ett beteende som jag hade kunnat förväntat mig av en chef eller liknande men inte en förtroende vald som dessutom sitter i styrelsen.

Men efter att ha lugnat ner mig så tänkte jag att egentligen så var det ju synd om killen han måste ha känt sig hotat på något sätt när ett annat fack kom till hans hemmaplan och pratade om detta. Men samtidigt kan jag inte förstå detta då vi jobbar för samma sak och även de är representerade i denna referensgrupp.

Tog upp detta med en nära vän till mig som ofta har väldigt kloka åsikter. Jag var fortfarande lite irriterad och funderade på att ta upp detta med honom nästa gång vi sågs. Men fick till svar: "Varför ska du göra det? Lämna det där nu. Se det som att du fått en sticka i din fot. Vad gör du då? Jo du rycker ut den och kastar bort den." Kloka ord från en klok man :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar