2010-07-21

Tankar kring investeringar

Tänkte delge mig lite av hur jag tänker och vad jag tittar på när jag granskar blivande investeringar. Som ni kanske har förstått så är jag ute efter långsiktiga och trygga bolag ala Warren Buffett style

Är det nått som jag gillar och letar efter så är det företag där VD har stora ekonomiska aktieposter i företaget och där huvudägaren har en stor del av sina pengar i bolaget. Det borgar för att företaget är seriöst och gör allt i sin makt för att bolaget ska utvecklas och må bra på sikt

Familjestyrda företag som tex Lundbergs (Fredrik Lundberg) och HM (familjen Persson) är klockrena då de har större delen av sin förmögenhet i bolagen. Det betyder att de tänker långsiktigt och förmodligen lägger ner hela sin själ och lite till i detta

En annan viktig del är hur mycket företaget är skuldsatt och vilka tillgångar som finns. Lundbergs för exempel har satt som tak att inte skuldsätta sig mer än 50% av sina fastigheter och ha en helt obelånad börsportfölj, samtidigt som de har ett väldigt starkt kassaflöde vilket känns tryggt och bra. När det är sämre tider så kommer ett sådant företag stå starkt och kanske till och med kunna köpa, medans andra mer skuldbelagda företag tvingas sälja pga överbelåning. Mycket av detta kan man hitta på företagens hemsidor där du kan ladda ner årsredovisingar, vilket ger en bra blick över företaget i siffror och vad som hänt under året och vilka tankar de har på framtiden

En viktig bit för mig är att känna för bolaget och att jag kan stå bakom det. Därför försöker jag läsa så mycket som möjligt om dem och skaffa en egen uppfattning

Lite off topic
Den stora nedräkningen har börjat... bara 3 arbetsdar kvar till semestern :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar