2010-07-14

Rätt eller fel?

Ratos har nu sålt Haglöfs för 1 miljard och fått en exitvinst på ca 765 miljoner. Min undran då jag har aktier i Ratos är om detta är något jag ska vara glad eller ledsen över då jag köper aktier i Ratos varje kvartal? Vad kommer hända närmsta tiden? Är Ratos övervärderat just nu? Är det bättre att vänta tills de ramlar ner till en rimlig nivå innan jag köper eller kommer de alls sjunka pga detta?

Jag är medveten om att detta är Ratos strategi att köpa företag billigt och bygga upp dem för att sen sälja när de är på topp. Men Haglöfs var enligt mig kanske deras bästa bolag som de har gjort ett enormt jobb med, från att ha varit ledande i norden 2001 när de tog över till att bli ett av de ledande varumärkena inom outdoor i Europa. Haglöfs har dessutom i genomsnitt gett en avkastning på ca 30% under de 9 år som de ägt dem. Det är enorma siffror. Jag undrar då är det inte bättre i längden att behålla de riktigt fina guldklimparna i företaget?

Då kommer man till frågan varför säljer Ratos Haglöfs? Känner man att man inte får ut nå mer av dem, att de har blivit så stora det går i europa och att nästa steg att expandera till en ny "okänd" världsdel känns för riskabelt?

Många frågor och förmodlingen tusen svar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar