2010-07-23

Ratos

Tänkte här gå in lite på mina två hittils förvärvade investeringar Ratos och Lundbergs.
Först ut är Ratos

Ratos var ett företag som jag i början hörde väldigt mycket positivt om och jag kan nog bara hålla med hyllningskören. Efter att ha googlat och läst det mesta om Ratos så har jag fått en eget uppfattning som bara känns väldigt positiv. Det här känns som ett väldigt stabilt och välskött företag med båda fötterna på jorden och som har en långsiktigt tänk

Ratos är ett Private-equity bolag vars affärside är att köpa upp bolag billigt, utveckla dem och sälja till ett bra pris. Alltså här är det inte tal om Buffett style att köpa och behålla för all evighet utan det handlar om att köpa oftast skuldbelagda företag som man ser en framtid i med rätt vägledning, utveckla dem och för att slutligen sälja när de är på topp

Ratos har även en sorts ärlighet och rak kommunikation i sig som jag gillar där de är väldigt duktiga på att komma ut med information om företaget på sin hemsida. Inget smusslande i kulisserna utan så här är det och så här tänker vi. De har även visat att man kan uppnå och leverera långsiktiga mål som tex en årlig avkastning på över 20% vilket de har gjort med bravur hittils

Som jag skrev i mitt förra inlägg om vilka tankar jag har när jag ska investera. Så passar Ratos in föredömligt in på det, där VD Arne Karlsson själv äger ett stort antal aktier och optioner i företaget. Vilket visar att han tror starkt på företaget. Även Huvudägaren som i detta fall är familjen Söderberg har stora delar av sina tillgångar investerade i Ratos. Vilket känns tryggt då man kan räkna med ett långsiktigt tänkande. Ratos har även väldigt stora finansiella resurser att röra sig med iom att moderbolaget är helt obelånat. Vilket känns riktigt bra och jag tror inte att det kommer bli någon större förändring eller större risktagande heller då det finns en väldigt tydlig strategi och en långsiktighet i Ratos med en mycket kompetent ledning. Visst de kommer göra sina misstag och ha sina dippar men starka bolag med starka ledare återhämtar sig ofta fort

Ska väl även nämna att Ratos brukar ha väldigt bra utdelningar som sist när de låg på 9,5 kr per aktie vilket får räknas som mycket bra. Vilket ger ytterligare investerings möjligheter eller vad man nu vill göra för pengarna

Tänkte avsluta lite med att lägga upp Ratos vision, affärside och mål här som finns på deras hemsida

Vision
Ratos skall uppfattas som Nordens bästa ägarbolag.

Affärsidé
Ratos är ett börsnoterat private equity-bolag. Ratos affärsidé är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom ett professionellt, aktivt och ansvarsfullt utövande av ägarrollen i ett antal utvalda bolag och investeringssituationer, där Ratos skapar en unik investeringsmöjlighet för aktiemarknadens aktörer. Mervärden skapas i samband med förvärv, utveckling och försäljning av företag.

Mål
Den genomsnittliga årliga avkastningen (IRR) skall överstiga 20% på varje enskild investering.
Totalavkastningen för Ratos-aktien skall över tiden vara bättre än genomsnittet på NASDAQ OMX Stockholm.
Utdelningspolitiken skall vara offensiv.
Ratos information skall vara öppen, korrekt, kontinuerlig, snabb samt av högsta kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar